РАЦИОНАЛДЫ ТАМАҚТАНУ НЕГІЗДЕРІ (мәлімет)

Адам ағзасы ашық жүйе ретінде қоршаған ортамен үнемі зат пен энергия алмасады. Гиппократтың «егер аурудың әкесі әрдайым белгісіз болса, онда оның анасы — тамақ» деген сөзде таңқаларлық ештеңе жоқ(әрине, соңғы ұлы дәрігер дұрыс тамақтанбауды білдіреді). Қазіргі уақытта тамақтану мәселесі елдегі әлеуметтік-экономикалық қатерлерге байланысты ғана емес, ең алдымен, валеологиялық алғышарттарға толық сәйкес келетін тамақтану мәдениетінің өзіне байланысты ерекше өткір болды. Бір жағынан, адам өмірінің басқа бір жағы тамақтану сияқты жалған ғылыми көзқарастар санымен байланысты емес, себебі тамақтану туралы ғылыми жүйе әлі күнге дейін жоқ. Науқас адамның тамақтануы туралы ғылым ғана бар (диетология), бірақ рационалды тамақтанудың ғылыми негізделген теориясын құруға елеулі қадамдар жасалған.

Рационалды тамақтану деп дұрыс таңдалған рационды түсінеді, ол ағзаның жеке ерекшеліктеріне жауап береді, еңбек сипатын, жыныстық және жас ерекшеліктерін, өмір сүрудің климатогеографиялық жағдайларын ескереді.

Рационалды тамақтану түсінігімен оның физиологиялық нормаларын анықтау тығыз байланысты. Олар халықтың жекелеген топтарының негізгі тағамдық заттар мен энергияға оңтайлы қажеттіліктерін көрсететін орташа шамалар болып табылады.

Рационалды тамақтану ұғымы үш негізгі қағидатты сақтауды қамтиды:

азық-түлікпен келіп түсетін және адамның тіршілік ету процесінде жұмсайтын энергия балансын қамтамасыз ету;
белгілі бір тағамдық заттарға ағзаның қажеттілігін қанағаттандыру;
тамақтану режимін сақтау.
Тамақтану ағзаның барлық қажетті тағамдық компоненттерге қажеттілігін қанағаттандыруы тиіс: ақуыздар, майлар, көмірсулар, витаминдер, су, минералды заттар, талшық т. б.

Әрине, бұл жағдайды қамтамасыз ету тамақ рационын нақты жоспарлауды талап етеді. Бұл ретте міндетті түрде адамның қажеттілігін ғана емес, оның жеке, кәсіби, тұрмыстық және басқа да ерекшеліктерін, сондай-ақ ағымдағы функционалдық жағдайын ескеру қажет. Осылайша, астениялық денелі (жіңішке сүйек, жіңішке кеуде қуысы, алмасу процесінің жоғары белсенділігі бар арық адам) адамдар үшін дәнді, тәтті жидектер мен жемістер, термиялық өңделген көкөністер, өсімдік және жануарлар майлары, құс еті, балық, қышқыл сүт өнімдері және т. б. сияқты калориялық өнімдерді көбірек пайдалану ұсынылады.

Гиперстениялық денелі адамдар үшін (күшті сүйектер, жақсы дамыған бұлшықет жүйесі, дене салмағының жиналуына бейімділік, алмасу процестерінің төмен белсенділігі) жеңіл тағам ұсынылады: жармалар, өсімдік майлары, клетчаткасы жоғары жемістер мен көкөністер, бұршақ, дәмдеуіштер, құс еті және т. б.

Тамақтың аралық нұсқасы қалыпты денелі адамдарға ұсынылады (орташа денелі, зат алмасудың орташа белсенділігі). Тағам рационын таңдау кезінде адамның ақыл-ой қабілеттілігінің деңгейіне және оның жоғары жүйке қызметінің түріне ерекше назар аудару керек.

Тамақтану рационын жоспарлау және таңдау кезінде өз өңірінде өсірілген өнімдерге артықшылық беру керек. Мұндай ұсыныстың алғышарты-өсімдіктер әдетте қолайсыз жергілікті жағдайларға қарсы тұруға көмектесетін заттарды өндіреді, — әрине, осы өнімдерді тұтынатын, осы аймақтың Өзі болып табылатын адам өзінің бейімделу мүмкіндіктерін арттырады. Тамақтану сипатының жылдық цикл кезеңіне сәйкестігі да аз емес. Мысалы, жазда сыртқы ыстықта жылудың пайда болуын организм азайтады, ал жылу шығыны ылғалдың Елеулі мөлшері, төмен калориялығы бар шикі өсімдік өнімдерін тұтынуды арттырады. Қыста тек жоғары энерготенциал (майлар, ботқалар, жаңғақтар) ғана емес, сонымен қатар жылу түзуді ынталандыратын (ет, құс) және құрамында биологиялық белсенді заттар (мысалы, кептірілген жемістер) бар табиғи өнімдерді қолданған жөн.

Аштықтың физиологиялық алғышарттары туралы мәселе-қашан, қанша және қалай қажет? Аштық қандағы қоректік заттардың (бірінші кезекте — көмірсулар) концентрациясының төмендеуі нәтижесінде пайда болады. Мұндай» аштық » қан аштықтың орталығына түскен кезде, соңғысында осы сәттен бастап ағзаның барлық тіршілік әрекеті бағынатын доминанттың формасын алатын қозу пайда болады. Аштық күшті болған сайын, доминанттан да белсенді, нәтижесінде тамақ өндіруге көп күш жұмсау қажет, өйткені қоректік заттардың жетіспеушілігін өтеу оның үлкен көлемін талап етеді.

Тамақ ішуді ләззат алған заманауи адамда жағдай басқаша қалыптасады. Біріншіден, ол аштықты сезінгенде емес, тәбеттің пайда болуы кезінде жейді, ол аштықты тудыратын материалдық негізделген физиологиялық алғышарттарға қарағанда (қандағы қоректік заттардың мөлшерінің төмендеуі), негізінен, психологиялық табиғатқа ие (Рахаттың алдын алу). Екіншіден, көбінесе тамақ алудың алдында дене күшін жұмсаудың қажеттілігі болмайды,бұл қалаған тағамды одан да тартымды етеді. Үшіншіден, тағамға жағымды дәмдік қасиеттерді беру адамның оны қабылдауға деген тартымдылығын айтарлықтай арттырады.

Адамда аштық пен тәбеттің мәселесін физиологиялық және мінез-құлықтық және психологиялық сипаты бар бірнеше факторларды регламенттеу есебінен белгілі бір дәрежеде шешуге болады.

Физиологиялық факторларға ас қорыту және зат алмасу ерекшеліктерімен, тамақ орталығының жай-күйімен, ең алдымен, асқазан-ішек жолдарындағы әртүрлі тағамдық заттардың сіңу сипатымен байланысты жағдайлар жатады.

Тамақтануды ұйымдастырудың мінез-құлық факторларына мыналарды жатқызуға болады. Ең алдымен, тамаққа «лайық» болу керек, яғни оны қабылдағанға дейін қандағы қоректік заттардың концентрациясын төмендетуге қол жеткізу қажет. Әрине, бұл үшін ең жақсы құрал-қозғалыс белсенділігі.

Көптеген елдерде, әдетте, үстелге аштықты ғана қанағаттандыруы тиіс және көп емес тамақ мөлшері қойылады. Ресейде дәстүрлі түрде оның жеткіліктілігіне сенімді болу үшін сонша тамақ шығарылады, бұл адамды артық тамақтанудың кепіліне айналдырады.

Психологиялық факторларға бірқатар жағдайларды жатқызуға болады. Шарт жақсы белгілі: үстелден жеңіл тамақтанбау сезімімен тұру керек. Тамақ ішкен кезде адамға ағымдағы оқиғалардан толығымен ажыратуға және тамақ беруге мүмкіндік беретін тыныш жағдай болуы тиіс. Бұл зат, энергия және ақпарат көзі ретінде оның мәні барлық азық-түлік алуға мүмкіндік береді.

Рационалды тамақтану режимін құру негізінде адамның генотиптік ерекшеліктері, Жасы, жынысы, тіршілік әрекетінің сипаты, әдеті мен кәсібі, отбасылық жағдайы және қозғалу белсенділігі жатуы тиіс. Осы факторларды ескере отырып, өзінің тамақтануын ұйымдастыру кезінде мынадай жағдайларды қарастыру керек:

тамақтану уақыты мен жиілігі жұмыс (оқу) режимімен келісілуі тиіс.);
аз қимыл-қозғалыс белсенділігінде әрбір тамақ ішудің алдында кемінде 10-15 минуттық физикалық жаттығулар (гимнастикалық жаттығулар, жүру, би және т. б.) болуы тиіс.);
рационда жоғары қозғалу белсенділігі кезінде тиісті көмірсулар мен белокты өтем көзделуі тиіс;
тамақ рационы үшін өсіп келе жатқан ағзаның нұсқаулықтары оң балансын келгенге қарсы шығынын қамтамасыз ететін басым анаболизм;
теңдестірілген тамақтанудың негізгі көрсеткіші денсаулық деңгейі жоғары, ал ересек адамда — дененің өзгермейтін массасы болуы тиіс;
тамақ «лайық» болуы керек, яғни тамақтану келесі өмір сүру үшін қажетті заттардың қорын құрмауы тиіс, ал осы тіршілік әрекетінің нәтижесі болуы тиіс;
ауыр жұмыс алдында жеңіл тамақ болуы керек, мұндай жұмысты — тығыз тағамды ұстану керек.
Адамның тамақтануы оның өмір сүруінің маңызды факторларының бірі екеніне күмән тудырмайды. Дұрыс тамақтануды ұйымдастыру денсаулықты сақтауға және нығайтуға мүмкіндік береді, ал бұл, өкінішке орай, қазіргі әлемде жиі орын алады, көптеген функционалдық бұзылулар мен аурулардың пайда болуына әкеледі.

Басқа да ұқсас мәліметтер

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *